BVC-besök med Ella


Hej igen!
Precis satt mig ned med en kopp kaffe efter att ha nattat lillan. Nu ligger hon i babysittern på golvet jämte mig. Vi har gått runt och dansat lite, hon & jag, så efter en liten stund så hade stumpalumpan somnat gott.
 
Vi var på BVC förut. Ella är 2 månader och väger 5530 gram & är 60 cm lång. Min lilla knubbis :)
Vi talade om hennes lilla tunga. Hon har svamp på tungan, har haft det sedan hon föddes i princip. Det gör att tungan blir vit på henne. Det kan bli riktigt jobbigt med svampen, för både Ella och mig, faktiskt. Har hon för mycket på tungan, så kan det påverka när hon äter. Det kan bli jobbigare att äta, så då får hon inte i sig den mat hon behöver. Samt så kan svampen faktiskt smitta bröstvårtorna, som gör att det svider och gör ont.
Jag har inte känt någonting på brösten och svampen har minskat på Ella, så det går åt rätt håll iallafall.
Skulle det bli värre kan man få medicin i form av antibiotika. Men detta vill man gärna undvika, så jag håller på med en liten huskur som består av Vichyvatten. Ska doppa en tops i Vichyvattnet och stryka på tungan samt ska jag helst stryka på lite med en bommulspad på brösten också, före varje amning.
 
Vi pratade om vaccinationer, smakportioner och amning på besöket. Jag ammar Ella, ingen ersättning whatsoever. Jag har aldrig tänkt göra något annat, det var väldigt självklart att amma. Det är det bästa för barnet samt så är det ju så himla bekvämt! Jag har alltid maten med mig, den har alltid rätt temperatur och tar inte slut. Hur bra som helst!
Sedan kan man ju tycka att det kan va lite tråkigt, ur ett fåfänga-perspektiv. Och det är att man ska ha amningsvänliga kläder... Det finns så söta toppar och klänninga, men jag måste ju ha tuttarna lättåtkomliga ^^
Nästa månad ska Ella få sin första vaccination, så det har jag nu fått tid till. Usch, det är inte roligt.. Men jag valde en dag då Belle går på dagis, så jag slipper ha med henne dit. Belle hade tyckt det var jätteläskigt, då det slipper hon.
Vi talade även om smakportioner till dessa småttingar. Jag frågade efter en av deras broshyrer ang. det, för i den finns det en massa recept på hur man gör egen barnmat. Men då berättade sjuksystern att det är nya rön numera. Att man inte ska ge smakportioner förrän barnet är 6 månader. Förr var det 4 månader.
Eller, ska och ska. Det är ju inte skadligt, utan det handlar om att alltfler mammor slutar amma barnen för tidigt, pga att man börjar med barnmat tidigt. Så nu säger man 6 månader.
Ella får smaka och prova på om hon skulle vilja det, när hon är stor nog att sitta vid matbordet. Men barn skall inte mättas på någonting annat än bröstmjölken.
Inte för att jag skulle sluta amma pga smakportionerna. Jag ammade Belle i 8-9 månader och så fort jag slutade med amningen, så saknade jag den. Jag minns att när jag slutade var det mycket för att jag ville ha min kropp i fred. Det kommer jag säkert känna när Ella blir så gammal, men jag ska försöka att amma lite längre nu faktiskt. För jag vet ju hur mycket man saknar det. För det är så mycket mer än mat. Det är tröst, det är närhet och det är så sjukt, jäkla mysigt!
 
Systrarna Morell Tadic :) ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0