Graviditetsvecka 24


Bebisen;
Bebisen väger nu över 600 gram och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och ringa mängd underhudsfett. Från hjässa till häl mäter bebisen ungefär 30 centimeter. Hjärnan växer snabbt, smaklökarna är fullt utvecklade, finger- och fotavtryck fortsätter utvecklas. Inne i bebisens kropp utvecklar lungorna andningsvägarnas förgreningar och celler som producerar surfaktanter som gör att lungblåsorna inte kollapsar när bebisen väl börjat andas luft. 

Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.
Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.

Mamman, Du kanske har fått svaga röda eller bruna strimmor, så kallade hudbristningar som mna kan få på mage, höfter eller brösten. Krämer kan inte ta bort dem, men att ha en BH som ger brösten bra stöd kan förebygga strior åtminstone där.

Det är väldigt vanligt i det här stadiet av graviditeten – ca 90% av gravida kvinnor får dem. Efter förlossningen bleknar striorna gradvis och lämnar strimmor som är ljusare än kringvarande hud.


 

Med Belle i magen fick jag bristningar på brösten och utsidalår/höften. Ingenting på magen. Men det bleknade snabbt och jag har inte stört mig speciellt mycket på det i efterhand.
Denna graviditet har jag inte fått några bristningar, ÄNNU! Det kom senare med Belle, så det kommer säkert senare denna gången också.
Smörjer magen med lotion varje dag, i hopp om att det kan förebygga att jag får några bristningar. Jag har ingen aning om det hjälper något, men OM det hjälper så är det en enkel sak att göra.
Jag håller givetvis tummarna att jag kommer lätt undan denna gången också, det hade ju varit skönt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0