FISKSOPPA

Detta recept på fisksoppa hittade jag på Kokaihop.se. Jag har laddat ner deras app på telefonen och jag tror banne mig att jag kikar in på Dagens Recept där dagligen. Nu testar jag inte nya rätter varje dag, men numera sker det faktiskt minst en gång i veckan. Det är jätteroligt att prova lite nya saker.
Här kommer iallafall receptet för fisksoppan;
 
1 hackad gullök
2 vitlöksklyftor, fint hackade
3 normalstora morötter
6 dl vatten
1 dl vitt vin (kan uteslutas)
2 fiskbuljongtärningar
1 paket kavli räkost (400 g)
2 dl creme fraiche
400 g vit fisk
salt, cayennepeppar
dill att toppa med
 
1. Hacka löken och riv morötterna. Fräs i kastrull utan att det tar färg.
2. Späd på med vattnet, (ev. med vinet) och lägg i fiskbuljongen.
3. Låt koka i 5 minuter.
4. Lägg i osten, creme fraichen och kryddorna och låt koka några minuter till.
5. Dela fisken i mindre bitar och lägg i soppan. Sjud försiktigt tills fisken är genomkokt.
6. Avsluta med att lägga i lite dill i soppan.
 
Soppan blev supergod!
Jag hade även i purjolök. Alla grönsakerna gav en jättefin färg. Jag hade inget vitt vin, så det uteslöts ifrån min soppa. Och så hade jag i hälften av räkosten, det räckte gott och väl ändå!
Så måste man självklart ha ett gott bröd till! :)
 
Bild från Kokaihop.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0