Gnälliga middagar..

Vad ska man göra med barn som äter för dåligt? Ska man tjata & gnata och ha bråk och gråt vid varje måltid? Eller ska man låta dem va?
Jag vill ju givetvis att Belle ska äta så mycket som möjligt, men samtidigt så vill jag inte göra våra måltider tillsammans som något negativt laddat eller tråkigt. Familjemiddagar är viktiga. Jag vill så gärna att vi sitter ihop och kan prata.
Så jag har faktiskt slutat bråka med henne om maten. Det tog så mycket energi, från både mig & Zoran att ständigt tjata och försöker få henne att äta. Och vet ni? Hon äter inte mindre för att tjatet slutat, utan det är samma.
Så allt tjat och tjafs får ju ändå inte henne att äta mer, så nu har vi slopat det. Eller ja, lite tjafs kan det ju bli ändå, om hon busar vid matbordet eller springer iväg när det är matdags. Det brukar hon göra jämt.. Men det ska vi nog få bukt på också, iallafall en del av det ^^ Hon är inte ens 3 år gammal, så lite bus ska det ju va. 
 
Istället på att koncentrera sig på maten, så brukar det läggas mycket energi på vilket gosedjur som ska få sitta med. När hon väl satt sig med t.ex. Gosen, så ändrar hon sig och ska ner igen från stolen och ha med sig Mimmi istället, eller kanske vovven eller Rufus.. Ja, ni fattar. Hon har måånga gosedjur, så det kan bli många byten -.- Och det försöker vi få bukt på nu.
 
Tjurig Belle..
Igår så var det också lite meckigt att få henne att äta. Hon var väldigt trött, men när hon då har satt sig så gnällde hon och tjöt att hon inte ville ha mat. Jag försökte prata med henne, få henne att iallafall smaka. Men hon satt iallafall stilla, och efter kanske 20 minuter av gnäll (att jag inte blev tokig är en bra fråga..) så tjöt hon plötsligt att hon VILLE mat ha ^^ Fortfarande lika tjurig och gnällig, fast med ett annat ställningstagande i matfrågan ;]
 
Sedan åt hon en liten köttbit, tyckte om det men så hörde hon TV:n från vardagsrummet.. Jag hade glömt att stänga av filmen, så när hon hörde det så sprang hon dit för att titta. Åå, vad jag blev sur på mig själv -.- När jag försökte få henne att sätta sig igen, så blev det samma tjut och gnäll som förut.. Herregud, tänkte jag. Men jag försökte ignorera hennes gnäll, utan förklarade bara att hon fick äta först.
Efter 10 minuter med att tjura vid matbordet, började hon äta. Och hon åt banne mig upp hela portionen!
Vad glad jag blev :)
 

Köttgryta med ris & sallad. Belle verkade gilla det :) Roligt!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0